Aneta Sieradzka

Sieradzka&Partners

Specjalizuje się w prawie nowych technologii, ochronie danych osobowych i prawie medycznym.
[Więcej >>>]

Usunięcie danych dotyczących leczenia

Aneta Sieradzka20 kwietnia 2023Komentarze (0)

Dość często pojawia się  pytanie z strony pacjentów: czy można usunąć dane osobowe zwykłe i medyczne po zakończonym leczeniu w gabinecie lekarskim, w przychodzi lub klinice czy szpitalu.

To pytanie, pada czasami też ze strony personelu medycznego.

Nie ma znaczenia dla ochrony danych czy pacjent korzysta z leczenia w sektorze publicznym (NFZ) lub prywatnie i płaci za usługi.

Usunięcie danych dotyczących leczenia

Reżim prawny RODO

Danych medycznych nie można usunąć ponieważ przepisy prawa nakładają obowiązek na placówki medyczne archiwizowania tych danych przez określone okresy czasu w zależności od rodzaju dokumentacji, która te dane zawiera.

Żądanie usunięcia danych z leczenia będzie bezzasadne, dotyczące bieżącego leczenia czy też przeszłego.

Jeśli pacjent ma za sobą wizytę u kardiologa, chirurga, psychiatry czy każdego innego specjalisty, w tym pielęgniarki, fizjoterapeuty, dietetyka, psychologa, etc., który jest administratorem danych osobowych to ciążą na nim liczne obowiązki związane z przetwarzaniem danych i nie może on spełnić żądania pacjenta w przedmiocie usunięcia jego danych.

Dotyczy to także udziału pacjenta w badaniach klinicznych, w eksperymentach medycznych czy programach profilaktycznych – zabiegach z zakresu medycyny estetycznej także.

Wszystkich, w których przetwarzamy dane osobowe.

Inspektor Ochrony Danych

O ile jednoosobowe specjalistyczne praktyki lekarskie co do zasady nie mają obowiązku powołania Inspektora Ochrony Danych.

Natomiast,  szpitale, kliniki, przychodnie, centra medyczne co do zasady tak bo spełniają liczne przesłanki stanowiące o obowiązku powołania IOD.

Pacjent, zawsze może się bezpłatnie zwrócić do IOD w danej placówce medycznej z zapytaniem o zasady przetwarzania jego danych osobowych.

IOD jest instytucją uprawnioną do udzielania w tym przedmiocie odpowiedzi. Do IOD mogą także zwracać się pracownicy, w sprawach dotyczących ochrony danych osobowych.

Brak wyznaczenia IOD w placówce medycznej wiąże się z ryzykiem nałożenia dotkliwej kary finansowej przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych, a kontakt do IOD winien być dostępny na stronie internetowej w widocznym miejscu.

O Inspektorach Ochrony Danych w placówkach medycznych napisałam sporo w moich książkach, także na blogu  oraz sporo dotychczas przeszkoliłam IOD.

Jeżeli jeszcze go nie powołałeś lub nie wiesz czy masz obowiązek to w Sieradzka&Partners od 6 lat świadczymy outsourcing IOD – bezpieczne i wygodne rozwiązanie dostarczające specjalistyczną wiedzę placówkom medycznym. Bo medycyna to nasza pasja.

Aneta Sieradzka
Kancelaria Sieradzka&Partners

Photo by Levi Meir Clancy on Unsplash

***

IKP: Pacjent może upoważnić lekarza

Lekarze nie mają nieograniczonego dostępu do danych medycznych pacjenta, co regulują liczne przepisy.

Sukcesywnie z roku na rok przybywa rejestrów z danymi pacjentów, których już dzisiaj jest bardzo dużo, a to może i generuje niekiedy problemy praktyczne [Czytaj dalej…]

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do mnie :)

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Anetę Sieradzką w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: