Wielu lekarzy w Polsce zajmuje się medycyną estetyczną (która formalną specjalizacją nie jest) obok swoich wyuczonych specjalizacji – chirurg, nefrolog, transplantolog, chirurg plastyczny czy stomatolog.
To nic zaskakującego, że dziś u polskiego transplantologa można przeszczepić nerkę i jednocześnie skorzystać u tego samego lekarza z usług z zakresu medycyny estetycznej.
Podobnie ze stomatologami, można wyleczyć zęba i „przy okazji” zrobić nowe usta.
1 stycznia 2023 wchodzą ZMIANY zasad REKLAMOWANIA wyrobów medycznych
Zmiany prawne, które zaczną obowiązywać od nowego roku dotyczące zasad reklamowania wyrobów medycznych oraz usług świadczonych przy użyciu takich wyrobów ZNACZĄCO wpłyną na działalność w obszarze medycyny estetycznej.
Lekarze w social mediach (Instagram, Facebook)
Przywykliśmy do tego już, że wielu lekarzy działa bardzo aktywnie w social mediach.
Na Instagramie czy Facebooku prezentują często spektakularne metamorfozy swoich pacjentów, polecają różne zabiegi czy produkty.
Tym samy lekarze docierają do nieograniczonego kręgu odbiorców.
Nie oznacza to, że ta działalność medyków w sieci wyjęta dotychczas jest z norm prawnych. Nic takiego. Lekarze związani są przestrzeganiem przepisów dotyczących reklamy, tajemnicy lekarskiej czy kodeksu etyki lekarskiej.
Nie obojętne na działalność lekarzy w sieci jest prawo autorskie. Lekarz w sieci musi przestrzegać RODO. Zakres odpowiedzialności zawodowej, cywilnej i karnej lekarzy z perspektywy samej działalności w sieci jest dość szeroki.
Co się zmieni?
Nowelizacja ustawy o wyrobach medycznych z dnia 20 maja 2010 r. (Dz.U. 2010, Nr 107, poz. 679) wprowadza nowe brzmienie treści art. 58, który wprowadza reżim w reklamowaniu usług medycznych, działalności lekarzy, ale też influencerów, którzy wyroby medyczne polecają np. reklamują zabiegi z których korzystają poprzez np. wpisy czy relacje z gabinetu lekarskiego.
W nowym porządku prawnym, dotychczasowa działalność reklamowa lekarzy, influencerów nie będzie możliwa.
Do końca roku 2022 można jeszcze korzystać z liberalnych przepisów dotyczących reklamy wyrobów medycznych w relacji do zmiany jaka wejdzie w życie 1 stycznia 2023.
Okres przejściowy dla dotychczas opublikowanych treści reklamowych
Nowelizacja ustawy o wyrobach medycznych wprowadza okres przejściowy dla dotychczas opublikowanych reklam w sieci dotyczących usług medycznych czy wyrobów medycznych do dnia 01.06.2023 r.
Co ta data oznacza dla lekarza lub influencera?
Wszystkie dotychczas opublikowane posty (przed 1 stycznia 2023 r.) , filmiki, artykuły etc., należy zaktualizować aby wykazać zgodność z nowym reżimem prawnym. Zmian należy dokonać we wszystkich środkach komunikacji, kanały social media, strony internetowe (lekarzy, klinik), blogi.
Wymagać to będzie sporych nakładów pracy i skrupulatności aby nie narazić się na odpowiedzialność finansową.
W świetle nowych zmian, za reklamę uważane będzie nie tylko rekomendowanie samego wyrobu medycznego, ale także usług wykonywanych przy jego użyciu – np. kosmetolodzy (lekarze) nie będą mogli reklamować na obecnych zasadach zabiegów z użyciem np. botoksu.
Dotyczy to wielu innych też zabiegów i preparatów używanych w medycynie estetycznej, ale też chirurgii plastycznej.
Dotkliwe kary finansowe
Czy można zbagatelizować nadchodzące zmiany w prawie? Nie opłaca się bo sankcje są dotkliwe.
- do 2 000 000 zł – za wprowadzenie do obrotu reklamy niezgodnej z przepisami
- do 5 000 000 zł – za reklamę wprowadzającą odbiorcę w błąd
Kary te mogą być nakładane na lekarzy, ale też osoby nie posiadające wykształcenia medycznego.
Oznacza to, że np. prezenterka, modelka czy blogerka również może ponosić odpowiedzialność finansową w zakresie ustawy o wyrobach medycznych, jeżeli będzie „polecać” czyli reklamować zabiegi lub preparaty niezgodnie z nowymi wymogami komentowanej ustawy.
Niniejsza zmiana prawa odnosi się do wszystkich zawodów medycznych i nie omija pielęgniarek czy fizjoterapeutów.
Zmiany prawne dotyczące reklamy – co najlepiej zrobić już dziś?
Na blogu wspomniałam o fragmencie nadchodzących zmian, bo jest ich znacznie więcej.
Jak wiadomo od każdej zasady i też tutaj ustawodawca wprowadza drobne wyjątki.
Warto zrobić audyt opublikowanych treści (Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok, strona internetowa kliniki/gabinetu) z pomocą prawnika, aby bezpiecznie i za w czasu przygotować się na nowe zmiany i spać spokojnie.
Z pewnością, trzeba też nauczyć się jak prawidłowo formułować treści reklamowe aby na nich zarabiać bez narażania się na dotkliwe kary finansowe.
Nie ma znaczenia czy jesteś medykiem czy laikiem.
Powyższe zmiany dotyczą każdego, kto dotychczas reklamował wyroby medyczne oraz zabiegi z ich użyciem.
Już niebawem poprowadzę webinar nt. nowych zmian prawnych, abyś wiedział/a jak bezpiecznie nadal reklamować swoje medyczne usługi – o szczegółach moich szkoleń wewnętrznych dla klinik na office@anetasieradzka.pl
Jeśli szukasz pomocy prawnej w powyższym zakresie to w Sieradzka&Partners od 5 lat skutecznie pomagamy medykom w prawnych zmaganiach, dbając o bezpieczeństwo Waszych biznesów.
Aneta Sieradzka
Kancelaria Sieradzka&Partners
***
Aneta Sieradzka szkolenia
Sprawdzaliście kiedyś czego ludzie o was szukają… w googlach?
Warto zerknąć, bo może się okazać jak w moim przypadku, że przedmiotem poszukiwań są informacje dotyczące życia zawodowego co mnie bardzo cieszy!
Wszak newsów dotyczących życia prywatnego nie było w sieci i nie zapowiada się abym miała to zmienić [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }